در  مورد ویژگی های پیامبران به دو ویژگی اشاره می کنیم
1-تعداد پیامبر
ان‏ چندتاست؟
آنچه  مشهور شده این است که صد و بیست و چهار هزار(124000)تا پیامبر داریم و این بخاطر روایتی است که از امام على بن موسى الرضا علیه السلام به ما رسیده و ایشان از پیامبر اسلام نقل می کند که فرمودند: «خداوند 124 هزار پیامبر آفرید كه من از همه آنها نزد خداوند گرامى ترم در عین حال فخر و مباهاتى نمى ‏كنم (و غرورى به خود راه نمى ‏دهم) و خداوند 124 هزار وصى آفرید كه على علیه السلام از همه آنها نزد خداوند گرامى ‏تر و برتر است( بحار الانوار ج11 ص30،حدیث 21).»البته احتمال دارد که این عدد برای رساندن کثرت پیامبران باشد نه اینکه تعیین دقیق عدد ایشان محسوب شود ولی این احتمال با ظاهر روایت ساگار نیست.
روایت دیگری عدد پیامبران هشت هزار دانسته است
كه چهار هزار از بنى اسرائیل و چهار هزار از غیر آنها بوده ‏اند (مجمع البیان، ذیل آیه 78 سوره مؤمن‏) «انس بن مالك» از پیامبر صلى الله علیه و آله چنین نقل می کند: بعثت علی اثر ثمانیة آلاف نبی منهم اربعة الاف من بنی اسرائیل( الأمالی شیخ طوسی ص: 397) «من به دنبال 8 هزار پیامبر مبعوث شده‏ ام كه چهار هزار از آنها از بنى اسرائیل بودند»
خلاصه اعتقاد به عدد دقیقی در مورد پیامبران لازم نیست چون تعداد قطعی انها به دست ما نرسیده است.
برای اطلاعات بیشتر می توان به کتاب یكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 159نوشته ایت الله مکارم مراجعه کرد.

2-پیامبران و هم زبانی با قوم خود

یکی دیگر از ویژگی های پیامبران این است که به زبان قومش مبعوث می ‏شود،دلیل این مدعا آیه قران است که می فرماید: ما ارسلنا من رسول الابلسان قومه(سوره ابراهیم،آیه 4)یعنی هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر با زبان ملتش.البته از انجا که قران بطون مختلفی دارد این آیه می تواند اشاره به باشد که هر پیامبری بر هر تعداد از افراد انسان که مبعوث می‏ شود، با زبان فطرت آنها سخن می‏گوید که زبان همگان است و معارف الهی هماهنگ با فطرت انسان بوده،پس نمی توان ایراد گرفت که پیامبر اسلام فقط برای اعراب مبعوث شده است. سخن دقیق تر آنکه مفاد آیه، قضیه خارجیه است[1]، یعنی اگر از قومی پیامبری مبعوث شده به زبان همان قوم سخن می‏گوید نه اینکه اختصاصی به آن قوم داشته باشد.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 19می توان مراجعه نمود.

 
---------------------------------------------------------------
[1]قضیه خارجیه اصطلاحی منطقى است به معنای جمله ای است كه نهاد و گزاره آن در خارج موجود باشند و حكم در آن بر مبناى موضوع خارجى باشد چنانچه گویند.:هر آتشى سوزان است. (فرهنگ معارف اسلامى، ج‏3، ص: 1503)
*عکس مربوط به قبر حضرت صالح می باشد.



داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در شنبه 26 فروردین 1391 توسط قادر غدیری(طلبه)